INFORMACJA O WARUNKACH UDZIELANIA TELEPORAD W RAMACH POZ
w TUSZYŃSKIM CENTRUM MEDYCZNYM UCIŃSCY SP.J.
obowiązuje od dnia 30 stycznia 2021 roku
opracowana na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
INFORMACJE OGÓLNE
- Pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego. Gdy z uwagi na stan zdrowia Pacjenta świadczenie nie jest możliwe do zrealizowania w formie Teleporady, okoliczność ta jest ustalana z Pacjentem w trakcie procedury rejestracji wizyty.
- Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne, w zakresie ich kompetencji.
- Umówienie (rejestracja) na świadczenie zdrowotne w formie Teleporady, a także sama Teleporada odbywa się drogą: Telefoniczną.
- Podczas Teleporady lekarz może wystawić:
- E-receptę,
- E-zlecenie na wyroby medyczne,
- Zlecenie badań dodatkowych, laboratoryjnych lub obrazowych,
- Inne dokumenty w formie papierowej do odbioru w rejestracji placówki.
- Wystawienie pacjentowi skierowania na badania diagnostyczne, do poradni specjalistycznych lub do szpitala powinno być uzasadnione stanem zdrowia pacjenta.
- Podczas Teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy Teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne.
- Osobiste wizyty pacjentów, w tym pacjentów pediatrycznych, powinny być realizowane w następujących przypadkach:
- gdy stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu kompetencji POZ, niemożliwych do zrealizowania w formie Teleporady,
- gdy ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego nie jest możliwe na podstawie informacji zebranych podczas Teleporady,
- gdy występują objawy o niejasnym charakterze, znacznym nasileniu, nieustępujące w czasie, będące przyczyną istotnego niepokoju pacjenta,
- gdy brak jest spodziewanego efektu terapeutycznego (np. poprawy stanu zdrowia pacjenta) po dwóch kolejnych teleporadach, udzielonych z tej samej przyczyny, a wizyta osobista jest możliwa do realizacji.
- Wizyty osobiste są realizowane z zastosowaniem środków bezpieczeństwa, związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2 i zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie. Przed wejściem do placówki Pacjent:
- Zasłania usta i nos maseczką
- Odkaża ręce
- Ma mierzona temperaturę
- Wypełnia ankietę
- Informacje dotyczące Teleporad znajdują się:
- na stronie internetowej www.poradniatcm.pl
- w miejscu wykonywania świadczeń
- Na żądanie Pacjenta, informacja o standardzie organizacyjnym Teleporady, jest udzielana telefonicznie.
SPOSÓB USTALENIA TERMINU TELEPORADY DROGĄ TELEFONICZNĄ
- Umawianie Teleporad drogą telefoniczną odbywa się pod numerami telefonów 42 203 27 10 oraz 42 203 27 17
- Pracownik rejestracji podczas kontaktu telefonicznego z Pacjentem:
- Rozpoznaje potrzebę zdrowotną,
- Weryfikuje możliwość udzielenia świadczenia w POZ,
- Wpisuje świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu POZ placówki,
- Wskazuje Pacjentowi dzień i godzinę udzielenia Teleporady, przy czym Teleporada powinna zostać zrealizowana nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia pacjenta,
- Informuje na jakich zasadach odbywać się będzie Teleporada.
- Pacjent podając przez telefon swoje dane osobowe, w tym: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu oraz PESEL sam wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych.
- Pracownik placówki weryfikuje poprawność danych w systemie informatycznym placówki.
Sposób realizacji teleporady
- Teleporady będą realizowane droga telefoniczną z następujących numeru/ów telefonów 42 203 27 10, 42 203 27 17
- Lekarz/pielęgniarka/położna w wyznaczonym terminie realizuje teleporadę dzwoniąc do pacjenta.
W przypadku braku możliwości nawiązania połącznia, bez względu na to, jaki jest powód braku możliwości nawiązania kontaktu z pacjentem, w przypadku wystąpienia takich okoliczności tj. braku kontaktu z pacjentem w określonym terminie teleporady obowiązkowo wykonać należy minimum 3-krotną próbę ponownego kontaktu z pacjentem w odstępach czasu nie krótszych aniżeli 5 minut. - W przypadku, gdy do końca danego dnia przyjęć, próby kontaktu są nieskuteczne ze strony lekarza/pielęgniarki położnej a Pacjent nie podjął zwrotnej próby kontaktu z placówką, wizyta w formie Teleporady jest anulowana.
- W wyżej wskazanym przypadku, Pacjent powinien skontaktować się z placówką i dokonać powtórnej rejestracji,
- Po zrealizowaniu Teleporady, osoba realizująca zobowiązana jest dokonać adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie Teleporady,
- Teleporady będą realizowane w warunkach gwarantujących poufność, w tym zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady.
INFORMACJE DOTYCZĄCE SPOSOBÓW REALIZACJI E- RECEPTY, E- SKIEROWANIA, E-ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE, ZLECENIA BADAŃ DODATKOWYCH, ZAŁOŻENIA IKP
SPOSÓB REALIZACJI E-RECEPTY
- Pacjent otrzymuje e-receptę w formie:
- gotowego wydruku w przypadku wizyty w gabinecie lub w przypadku odbioru wydruku dokumentu, wystawionego w wyniku Teleporady; wówczas Pacjent pokazuje farmaceucie lub personelowi medycznemu w danej placówce wydruk z czterocyfrowym kodem.
- Czterocyfrowego kodu przekazywanego ustnie podczas rozmowy w przypadku Teleporady realizowanej telefonicznie, po uprzedniej weryfikacji tożsamości Pacjenta i zapisów w systemie informatycznym.
- Jeśli Pacjent posiada Internetowe Konto Pacjenta (IKP), czterocyfrowy kod jest przekazywany za pomocą sms oraz skrzynki mailowej, bezpośrednio Pacjentowi, po wcześniejszym wystawieniu e-dokumentu przez pracownika personelu medycznego. Dokumenty elektroniczne e-recepty oraz e-skierowania mogą być wydrukowane z IKP.
SPOSÓB REALIZACJI E-ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE
- Zlecenia na wyroby medyczne mogą być wystawiane maksymalnie na 12 miesięcy.
- Od 1.1.2020 roku zlecenia na wyroby medyczne potwierdza lekarz, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta lub inna osoba uprawniona oraz dowolny oddział NFZ
- Osoba uprawniona wystawia e-zlecenie na wyroby medyczne oraz otrzymuje e-potwierdzenie NFZ. Pacjent otrzymuje e-potwierdzenie w formie wydruku dokumentu do odbioru w rejestracji placówki, wystawionego w wyniku Teleporady.
- Pacjent udaje się z wydrukowanym e-potwierdzeniem do sklepu medycznego, który ma podpisana umowę z NFZ.
SPOSÓB REALIZACJI ZLECENIA BADAŃ DODATKOWYCH
- 1. Pacjent otrzymuje zlecenia badań dodatkowych w formie gotowego wydruku do odbioru w rejestracji placówki
INSTRUKCJA DOTYCZĄCA ZAŁOŻENIA INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA (IKP)
- W Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) zawarte są informacje na temat danych medycznych.
- Aby założyć IKP Pacjent powinien posiadać profil zaufany ePUAP.
- IKP daje możliwość:
- UZYSKANIA E-RECEPTY
- UZYSKANIA E-RECEPTY od pielęgniarki lub położnej – zarówno po tradycyjnej wizycie, jak i po konsultacji TELEMEDYCZNEJ (na odległość)
- ZŁOŻENIA WNIOSKU o kartę EKUZ
- UPOWAŻNIENIA innej osoby do dostępu do Twoich danych medycznych lub informacji o stanie Twojego zdrowia.
- Złożenia wniosku dotyczącego przygotowania kopii dokumentacji medycznej za dany okres.
- Złożenia elektronicznej wersji deklaracji wyboru lekarza i pielęgniarki lub położnej u wybranego świadczeniodawcy.
- Logowanie do IKP odbywa się za pomocą serwisu internetowego www.pacjent.gov.pl przy użyciu:
- Profilu zaufanego https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany#scenariusz-przez-internet
- E-dowodu https://www.gov.pl/web/e-dowod do którego przypisuje się swój numer telefonu lub adres poczty elektronicznej